Uwaga na oszustów!!! Kolejna próba „na policjanta” i „pracownika poczty”
Policjanci przypominają, że pomimo ciągle prowadzonych akcji profilaktycznych, przestępcy nadal wykorzystują zaufanie społeczeństwa do służb mundurowych i wyłudzają dane osobowe lub pieniądze od starszych osób. Wczoraj na terenie naszego miasta doszło do kolejnej próby. Tym razem świadoma zagrożenia jastrzębianka wykazała się czujnością i nie dała się zwieźć pozorom.
Sposób działania przestępców podających się za wnuczka czy członka rodziny jest już na tyle znany, że zdecydowana większość seniorów wykazuje się czujnością i nie daje się okraść, a o próbie oszustwa powiadamia policję. Oszuści jednak modyfikują swoje metody działania. Sprawcy coraz częściej wykorzystują zaufanie społeczeństwa do instytucji zaufania publicznego. Przestępcy, dzwoniąc do swoich ofiar, podszywają się pod pracowników poczty, banku czy służb mundurowych i zdobywają adres, czy dane osobowe. Następnie dzwoni fałszywy policjant i informuje, że mogło dojść do oszustwa.
Wczoraj jastrzębscy policjanci odebrali zgłoszenia dotyczące próby oszustwa. 58-letnia mieszkanka Jastrzębia-Zdroju, we wtorek około godziny 14:00 odebrała na telefonie stacjonarnym połączenie, gdzie rozmówca przedstawiał się za „pracownika poczty” i poinformował, o nieodebranej paczce na poczcie. O godzinie 15:00 zadzwonił mężczyzna podający się za „policjanta”, zapytał, czy dzwonił do niej ktoś z poczty i powiedział, że mogła paść ofiarą oszustów, wyłudzających pieniądze. Jastrzębianka w trakcie tego połączenia zorientowała się, że może to być próba oszustwa i rozłączyła połączenie.
Przypominamy, że policjanci nie żądają od nikogo pieniędzy, ani też nie informują nikogo o prowadzonych działaniach. Jeśli odbierzemy telefon od nieznanej nam osoby z żądaniem wypłaty pieniędzy i przekazania ich „policjantom” możemy być pewni, że rozmawiamy z oszustem. Jeśli odbierzemy telefon od kogoś, kto podaje się za członka naszej rodziny, pamiętajmy, że zawsze trzeba bardzo dokładnie zweryfikować tę informację w rozmowie np. ze znajomymi lub rodziną. Z policyjnych danych wynika, że świadomość społeczna dotycząca metod oszustwa „na policjanta”, „na członka rodziny” jest coraz większa, niestety zdarzają się sytuacje, że osoby starsze dają się zmanipulować i oszukać, dlatego rozmawiajmy ze swoimi bliskimi i przestrzegajmy przed przekazywaniem swoich oszczędności obcym czy udostępnianiem swojego konta.
Jeżeli odebrali Państwo podejrzany telefon z prośbą o pożyczkę czy przekazanie pieniędzy, prosimy pamiętać o środkach ostrożności. Nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie pozostawiać ich w wyznaczonych miejscach, ani nie przelewać pieniędzy na wskazane konto bankowe czy też za pomocą tzw. szybkiego przelewu. Nie działać w pośpiechu i nie podejmować od razu pieniędzy z banku - odłożyć termin wpłaty czy udzielenia pożyczki (najlepiej o kilka dni). Poradzić się znajomych, sąsiadów, rodziny czy policjanta. Jeśli ktoś podaje się za funkcjonariusza Policji i żąda od nas pieniędzy, rozłączyć rozmowę, zadzwonić pod bezpłatny numer 112 i natychmiast poinformować o takiej sytuacji. O każdym podejrzanym telefonie pilnie poinformować Policję.
Pamiętajmy, że ani policjanci, ani urzędnicy nie żądają od nas wpłaty pieniędzy, tym bardziej przez telefon.
