Wiadomości

„Hej tato, to mój nowy numer…” Tym sposobem znów oszukali

Data publikacji 06.05.2025

Ofiarą oszustów padł mieszkaniec Jastrzębia-Zdroju, który uwierzył w historię o uszkodzeniu telefonu i przelał pieniądze na obcy rachunek, wierząc, że w ten sposób pomaga swojemu synowi. Mężczyzna stracił prawie 7 tys. złotych. Policjanci apelują o ostrożność i weryfikowanie podobnych próśb.

Policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Jastrzębiu-Zdroju zajmujący się walką z przestępczością gospodarczą zostali zawiadomieni o oszustwie, którego ofiarą padł mieszkaniec naszego miasta. Mężczyzna otrzymał wiadomość sms, w której oszust podał się za syna pokrzywdzonego. Podczas konwersacji oszust wyjaśniał, że kontaktuje się z nowego numeru, ponieważ jego telefon wpadł do toalety i stary numer telefonu jest nieaktywny. Gdy jastrzębianin poprosił, aby do niego przedzwonił, oszust wyjaśnił, że korzysta teraz ze starego telefonu, w którym ma niesprawny głośnik. „Syn” poprosił mężczyznę o przelanie pieniędzy na zakup nowego telefonu. Podczas dalszej rozmowy przekazał numer rachunku bankowego z prośbą o przelew ekspresowy. Mieszkaniec Jastrzębia-Zdroju chcąc pomóc synowi, wpłacił pieniądze na podane konto. Następnie oszust poprosił o zapłacenie za laptop, gdyż jak powiedział "syn", nadal nie ma dostępu do aplikacji mobilnej banku. Gdy mężczyzna zapytał, czy przelew doszedł, nie otrzymał odpowiedzi, zorientował się, że padł ofiarą oszustwa. Po nawiązaniu kontaktu z synem potwierdził, że osoba, z którą korespondował to nie jego syn. Mężczyzna stracił prawie 7 tys. złotych.


Niestety cyberprzestępcy wykorzystują naturalną troskę rodziców o dzieci i chęć pomocy. Najczęściej narzucają presję czasu, aby pokrzywdzone osoby nie miały chwili na weryfikację podanych informacji w wiadomościach tekstowych bądź telefonicznych. Nie dajmy się nabrać! Zachowajmy czujność i ostrzegajmy swoich bliskich przed podobnymi próbami oszustw.

Przypominamy:

  • Zweryfikujmy informację. Jeśli otrzymamy taką wiadomość, zanim cokolwiek zrobimy, skontaktujmy się z członkiem rodziny, którego dotyczy rzekomy problem.
  • Nie działajmy w pośpiechu. Oszuści liczą na szybkie, emocjonalne reakcje. Zachowajmy spokój i dokładnie przeanalizujmy sytuację.
  • Nie udostępniajmy danych. Nigdy nie przekazujmy wrażliwych informacji, takich jak numery kont czy dane osobowe, w odpowiedzi na takie wiadomości.
  • Zgłaszajmy podejrzane próby wyłudzenia. Jeśli podejrzewamy, że ktoś próbuje nas oszukać, niezwłocznie poinformujmy policję.

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności podczas kontaktu z osobami, które proszą nas o pieniądze.

Powrót na górę strony