Korzystasz z Marketplace? Uważaj na przesłane linki do firmy kurierskiej! Kolejna osoba oszukana z Jastrzębia-Zdroju
Korzystając z tego rodzaju platform jak Facebook Marketplace, musimy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, ponieważ konsekwencją oszustwa może być strata pieniędzy, ale również naszych danych, które mogą zostać wykorzystane przez cyberprzestępców do kradzieży tożsamości i dalszych oszustw. Zanim podejmiemy jakąkolwiek decyzję i wydamy pieniądze, warto ją dobrze przemyśleć. Dotyczy to zarówno kupujących, jak i sprzedających.
Facebookowy Marketplace jest bezpłatny i prosty w użyciu. Platforma umożliwia bezproblemowe kupowanie i sprzedawanie przedmiotów pomiędzy użytkownikami popularnego serwisu. Popularność tej platformy ciągle rośnie i przyciąga również wielu oszustów, którzy bez skrupułów polują na łatwowiernych użytkowników.
Wczoraj do jastrzębskiej komendy zgłosiła się kobieta, która została oszukana na 34 500 złotych.
Kobieta wystawiła na sprzedaż biurko dziecięce poprzez Marketplace. Osoba zainteresowana kupnem nawiązała kontakt poprzez messenger. Rozmówczyni poinformowała, że jest zainteresowana kupnem biurka i poprosiła o e-mail, aby wysłać link do firmy kurierskiej i nadania przesyłki. Kolejna wiadomość do wiadomość otrzymana od firmy kurierskiej. Po wypełnieniu danych do przesyłki zadzwonił do niej numer prywatny, rozmówca powiedział, iż jest pracownikiem banku i dzwoni z działu technicznego, z uwagi na podejrzenie włamania na jej konto. Kobieta wpadła w panikę i poddając się presji, niestety podała login do konta, przesłany kod weryfikacyjny, oraz pin do logowania w aplikacji mobilnej. Na koniec rozmowy mężczyzna polecił przywrócić w telefonie przywrócić ustawienia fabryczne, po którym jastrzębianka nie miała już możliwości zalogowania się do bankowości internetowej. Niestety Kobieta została oszukana na 34 500 złotych.
Nie każdy użytkownik jest biegły w transakcjach online. Osoby starsze mogą mieć większe problemy z platformą lub być bardziej łatwowierne w stosunku do oszustów internetowych.
Najpowszechniejszym oszustwem jest sprzedawanie przedmiotu i pobranie pieniędzy, ale nie dostarczeni go do kupującego. Jeśli kupiłeś coś na Facebooku i nie otrzymałeś produktu – nie odpuszczaj! Jeśli tak działasz, to w ten sposób przyzwalasz oszustom na działanie. Jeśli zostałeś oszukany, napisz do administratora grupy sprzedażowej, do serwisu sprzedażowego. Chroń innych!
WAŻNE! W przypadku oszustwa nie ma limitu kwotowego. Nawet jeśli zostaliśmy oszukani na 10 zł to jest to przestępstwo.
Na co zwracać szczególną uwagę?
PODEJRZANIE NISKA CENA – w internecie nie ma nic za darmo ani za ułamek ceny! Jeśli produkty są w stanie idealnym, a jednocześnie kosztują niewiele, mogą okazać się próbą naciągnięcia przez oszustów;
NACISKI I PRESJA CZASU – naciski na jak najszybszą wpłatę pieniędzy powinny wzmóc czujność;
CUDZE ZDJĘCIA – oszuści często wykorzystują cudze zdjęcia. Warto sprawdzić, czy sprzedający ma swoje zdjęcie produktu – prosząc o kilka innych, dodatkowe ujęcie;
NISKA JAKOŚĆ ZDJĘCIA – niskiej jakości zdjęcia skutecznie „ukrywają” szczegóły – zanim zdecydujemy się na zakup warto poprosić o dobrej jakości zdjęcia;
FORMA PŁATNOŚCI – płatności BLIK-iem są obecnie najbezpieczniejsze dla oszustów, ponieważ trudno jest ustalić, kto odebrał pieniądze.
Częstą praktyką oszustów jest pobranie pieniędzy przed otrzymaniem produktu – w takich sytuacjach naciągacze, choć otrzymali wpłatę, nie wysyłają zakupionego towaru. Aby uchronić się przed taką sytuacją, warto korzystać z przesyłek za pobraniem lub z płatności przy odbiorze osobistym.
Dokonując transakcji internetowych powinniśmy przede wszystkim stosować się do zasady ograniczonego zaufania. Warto też pomóc swoim najbliższym, zwłaszcza osobom, które nie są biegłe w zakupach online i przestrzec je przed niebezpieczeństwami.