Wiadomości

Kolejne oszustwo metodą "na covid". Seniorka straciła 40 tysięcy złotych

Data publikacji 31.07.2024

W dalszym ciągu odnotowujemy kolejne przypadki oszustw, gdzie przestępcy wyłudzają od seniorów oszczędności całego życia. Wczoraj ofiarą oszustów padła 86-letnia mieszkanka Jastrzębia-Zdroju, która przekazała im, 40 tysięcy złotych myśląc, że przeznacza środki na lekarstwa dla członków rodziny. Policjanci apelują do osób starszych, samotnie mieszkających i wszystkich, którzy takie osoby mogą znać – aby zachować ostrożność i ograniczone zaufanie wobec obcych !

40 tysięcy złotych straciła wczoraj 86-letnia mieszkanka Jastrzebia-Zdroju wskutek oszustwa metodą „na "covid”. Dzwoniący na telefon stacjonarny oszuści podszywający się pod córkę i zięcia poinformowali, że są chorzy na „covid". Następnie telefon przejął mężczyzna podający się za lekarza, który poinformował, że na lek potrzebne jest 70 tysięcy złotych, z czego córka ma już 30 tysięcy złotych. Seniorka przygotowała kolejne 40 tysięcy złotych. Następnie seniorka wyszła z domu i udała się we wskazane miejsce, gdzie czekał obcy mężczyzna, podający się za adwokata, któremu w reklamówce przekazała przygotowaną gotówkę. Po rozmowie z córką 86-letnia kobieta zorientowała się, że została oszukana.

Oszuści próbowali także oszukać inne osoby z Jastrzębia-Zdroju, które w porę zorientowały się, że to może być oszustwo, rozłączyły się i zadzwoniły do swoich dzieci.

To niestety kolejny przykład bezwzględnego wykorzystywania przez oszustów łatwowierności starszej osoby.

Jak nie dać się oszukać?

  • dzwoni telefon
  • ktoś mówi, że jest Twoim wnuczkiem, krewnym…coś się wydarzyło: wypadek, choroba
  • rozmówca się rozłącza, a za chwilę telefon dzwoni ponownie
  • ktoś mówi, że trwa akcja policyjna, która pozwoli zatrzymać oszustów…
  • pada prośba o zachowanie wszystkiego w tajemnicy
  • pilnie potrzebne są pieniądze lub wartościowe rzeczy, jeśli nie masz pieniędzy, pada prośba o zaciągnięcie kredytu
  • rozmówca prosi Cię o przekazanie pieniędzy wskazanej osobie lub wykonanie przelewu
  • Pomogłaś/eś, przekazałaś/eś pieniądze, czekasz…
  • Uspokoiłaś/eś się, dopiero teraz dzwonisz do wnuczka, na policję … już wiesz, że dałaś/eś się oszukać… Straciłaś/eś wszystkie swoje oszczędności!

Nie musiało się tak stać. Bądź ostrożna/y, pamiętaj:

  • jeżeli rozmówca proponuje Ci, że możesz potwierdzić autentyczność dzwoniącego policjanta pod numerem 112 - zanim zadzwonisz pod ten telefon, sprawdź czy rozłączyłeś poprzednią rozmowę
  • Policja nigdy w takich lub podobnych sytuacjach nie prosi o przekazanie pieniędzy
  • nie działaj pochopnie pod presja czasu
  • po rozmowie zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer telefonu by opowiedzieć o zdarzeniu – nie może być ono tajemnicą
  • jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom Policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112
  • W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że nie jest to członek rodziny, czy prawdziwy funkcjonariusz tylko oszust lub w chwili, gdy telefonująca osoba postępuje w podany powyżej sposób, PROSIMY O NATYCHMIASTOWE POWIADOMIENIE POLICJI lub telefonicznie pod numerem 112.
Powrót na górę strony