„Hej mam prośbę, możesz opłacić mi paczkę Blikiem …”
„Hej mam prośbę, możesz opłacić mi paczkę Blikiem, odeślę Ci od razu przelewem”. Taką wiadomość otrzymał w sobotę mieszkaniec Jastrzębia-Zdroju, która będąc pewny, że pomaga swojemu koledze, podał kod BLIK, zatwierdził transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku i tym sposobem stracił ponad 200 złotych. Przestrzegamy, aby nie podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia np. telefonicznego, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pieniądze.
Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu Blik. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod Blik na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podał kod i zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.
Metodą „na Blika” został oszukany w sobotę mieszkaniec Jastrzębia-Zdroju. Mężczyzna otrzymał wiadomość z prośbą o przysługę, zapłacenia za paczkę Blikiem, gdyż kolega jak się tłumaczył, nie potrafi wygenerować kodu Blik. Znajomy od razu miał zwrócić pieniądze przelewem bankowym. Mężczyzna, będąc pewny, że pomaga swojemu koledze, podał kod i zatwierdził transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku. Po kilkunastu minutach otrzymał wiadomość od kolegi, czy wpłacił jakieś pieniądze, bo ma na koncie wirusa. Jastrzębianin od razu domyślił się, że został oszukany.
Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:
• należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
• nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
• zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.