CYBERPRZESTĘPCZOŚĆ I RUCH DROGOWY- TEMATAMI POLICYJNEJ PROFILAKTYKI
Jastrzębscy policjanci, prowadząc działania prewencyjne, tym razem odwiedzili uczniów klas 6, 7, 8 ze Szkoły Podstawowej nr 20 w Jastrzębiu-Zdroju. Celem spotkania było przekazanie młodym użytkownikom sieci wiedzy, na temat mogących ich spotkać zagrożeń. Mundurowi poruszyli także temat gróźb składanych w sieci, skutków oraz sposobów na radzenie sobie z tą formą przemocy, a także odpowiedzialności karnej za tego typu czyny.
Tematem zajęć była cyberprzestępczość, stop mowie nienawiści, hejt oraz odpiwiedzianość prawna i karna nieletnich w świetle nowej ustawy. Omówione zostały zagrożenia wynikające z nieostrożności i nieodpowiedniego korzystania z narzędzi internetowych. Młodzież dowiedziała się, jakie są formy i rodzaje przestępstw internetowych i jaki mają wpływ na osoby pokrzywdzone takimi przestępstwami. Policjanci wytłumaczyli, w jaki sposób pokrzywdzeni cyberprzestępczością mogą informować o zdarzeniach, jak wygląda taka procedura i jakie kary grożą teoretycznie anonimowym przestępcom. Właśnie przekonanie, że są bezkarni i anonimowi w posługiwaniu się internetem krąży wśród osób mających nie do końca uczciwe zamiary, logujących się na różnych stronach. Tak nie jest, każdy internauta jest dokładnie opisany przez określony numer w sieci, ale również przez indywidualny numer komputera. Druga część zajęć składała się z zagadnień poświęconych zagrożeniom w ruchu drogowym. Policjant z Ruchu Drogowego tłumaczył jakich negatywnych zachowań należy wystrzegać się na drodze, a jakie należy promować. Na przykładach zostały omówione niektóre wypadki, jakie miały miejsce na terenie naszego powiatu, ich skutki i przyczyny. Młodzież została uwrażliwiona na fakt, że po wypadku drogowym odpowiednio wcześnie podjęte działania mogą uratować komuś życie. Również odpowiednia reakcja w przypadku zauważenia osoby kierującej lub chcącej kierować po użyciu alkoholu może zapobiec tragedii na drodze. Tematy omówionych zajęć wszystkim bardzo się spodobały, a z widowni zadawane były często pytania. Słuchacze aktywnie brali udział w spotkaniu.