Ponawiamy apel, nie daj się oszukać !
Pomimo licznie prowadzonych akcji informujących oraz ostrzeżeń kolejne osoby padają ofiarą oszustw na portalach ogłoszeniowych. Dotychczasowe ostrzeżenia, kampanie społeczne, komunikaty policji czy mediów nie skutkują – internauci dają się podejść oszustom. Tym razem fikcyjny kupujący podesłał link do fałszywej strony banku, w rezultacie czego pokrzywdzona straciła niespełna 4 tys. złotych.
Do jastrzębskich śledczych zgłosiła się 57-letnia mieszkanka Jastrzębia-Zdroju. Poinformowała o fakcie oszustwa związanego z wyłudzeniem danych konta bankowego, a następnie kradzieżą pieniędzy zgromadzonych na koncie. Została w ten sposób pozbawiona kwoty 4000 zł. Sposób działania przestępców jest zazwyczaj taki sam:
-
sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach ogłoszeniowych,
-
do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez komunikatory,
-
w trakcie prowadzonej rozmowy potencjalnie zainteresowany kupujący - przestępca - informuje, iż przesyła link z potwierdzeniem zapłaty
-
sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej. Link może być przesłany:
- bezpośrednio w rozmowie przez komunikator,
- w wiadomości e-mail lub SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy, lub usługę kurierską.
-
klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie, gdyż może tam zobaczyć np. zdjęcie i cenę swojego produktu.
-
na tej stronie znajduje się ponadto miejsce do wpisania:
- karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, CVV, data ważności, kod 3DS)
- lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).
-
po podaniu powyższych danych sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym.
Jak zapobiec oszustwom i co zrobić, aby chronić swoją tożsamość i pieniądze?
Prosimy, aby zawsze pamiętać, że:
-
dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione - nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
-
jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań –proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
-
warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość – zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;
-
warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).
Jeśli zostaliście Państwo pokrzywdzeni w wyniku przeprowadzenia takiego ataku, prosimy o niezwłoczne złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa Policji oraz skontaktowanie się z Państwa bankiem. Jeśli posiadacie Państwo relacje biznesowe w kilku bankach, warto poinformować wszystkie o zdarzeniu.