Wiadomości

Uwaga na fałszywe SMS-y dotyczące zaległości za prąd! Nie klikaj w podejrzane linki – tak oszuści okradają konta bankowe

Data publikacji 11.05.2022

W ostatnich dniach jastrzębscy policjanci otrzymali informacje od osób, które otrzymały podejrzane sms-y o rzekomych niedopłatach za energię elektryczną. Ostrzegamy - kliknięcie w załączony w wiadomości link pozwoli przestępcom uzyskać dane do logowania i okraść Państwa konta bankowe. Uważajmy również na wiadomości o wypłatach BLIK.

Do jastrzębiskiej komendy wpływają zawiadomienia od osób, które otrzymały podejrzane sms-y, wiadomości mailowe lub wiadomości w popularnych komunikatorach internetowych. Po kliknięciu w załączone linki wyświetlają się strony łudząco podobne do stron bankowych płatności elektronicznych – kiedy się tam zalogujemy przestępcy przejmą nasze dane do logowania i w ten sposób uzyskają dostęp do konta. Natychmiast logują się na nasze konto i dokonują przelewów kradnąc wszystkie pieniądze.

W ostatnich dniach jastrzębianie dostają sms-y od oszustów podszywających się pod firmę energetyczną. W wiadomości jest informacja o „drobnej” niedopłacie, ale jest też „groźba” wyłączenia prądu w naszym mieszkaniu czy domu. Oczywiście „dla ułatwienia” w wiadomości jest także link umożliwiający szybkie „rozwiązanie problemu”. Ponieważ kwota jest niewielka, a ryzyko wyłączenia prądu nas przeraża klikamy szybko w podany link żeby załatwić sprawę.  PRZESTRZEGAMY: NIGDY NIE NALEŻY KLIKAĆ W TAKIE LINKI! Kliknięcie w niego powoduje, że na nasz telefon może zainstalować się hakerskie oprogramowanie, którego celem jest wyłudzenie naszych danych do logowania się w aplikacji bankowej, a w konsekwencji okradzenie naszego konta.

Zasady bezpieczeństwa w sieci:

  • Nie otwieramy wiadomości i załączników otrzymanych e-mailem od nieznanych nam nadawców,

  • Nie otwieramy żadnych linków załączonych do wiadomości pochodzących z nieznanego źródła,

  • Nie zapisujemy loginu, ani haseł dostępu w plikach tekstowych – takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące,

  • Nigdy nie przesyłamy naszych haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do naszych bliskich,

  • Nie podajemy też w wiadomościach czy w rozmowie przez telefon naszych haseł i loginów – pracownicy banku nie będą o to prosić, z takimi żądaniami piszą i dzwonią zawsze oszuści podszywający się pod pracowników banku,

  • Warto zadbać o programy antywirusowe i chroniące przed hakerskim oprogramowaniem (antyphishing).

 

 

 

Powrót na górę strony