Wiadomości

Jak korzystać telefonu alarmowego 112

Data publikacji 25.08.2010

Pod numer 112 należy dzwonić wyłącznie w sytuacjach awaryjnych, gdy potrzebna jest karetka, straż pożarna lub policja. Wybierając niepotrzebnie numer alarmowy można spowodować przeciążenie systemu i tym samym narazić inne osoby, które naprawdę potrzebują pomocy na utratę życia lub zdrowia. Dlatego - nie należy wykorzystywać telefonu alarmowego dla uzyskania informacji o sytuacji na drogach, prognozy pogody i innych ogólnie dostępnych wiadomości.


112
- to numer alarmowy, dostępny bezpłatnie z każdego miejsca w Unii Europejskiej. Dostępny jest zarówno z telefonów stacjonarnych jak i komórkowych. 


Pod 112 dzwonić można:

  • aby skontaktować się z wszelkimi służbami ratunkowymi 
  • w każdym kraju Unii Europejskiej
  • z telefonu stacjonarnego, w tym z budki telefonicznej, lub z telefonu komórkowego 
  • bezpłatnie 


    112 nie zastąpił istniejących krajowych numerów alarmowych:

997 Policja
998 Straż Pożarna
999 Pogotowie ratunkowe

inne:

986 Straż Miejska
991 Pogotowie Energetyczne
992 Pogotowie Gazowe
0601-100-300 TOPR, GOPR, ratownictwo morskie (lokalnie 985)
0601-100-100 WOPR (rzeki i jeziora) -  Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (lokalnie 984)
 
Numer ten służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.:
        • pożary,
        • wypadki drogowe,
        • kradzieże,
        • włamania,
        • w przypadku użycia przemocy,
        • nagłe omdlenia i utrata świadomości,
        • poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
        • przypadki porażenia prądem,
        • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
        • inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu lub życiu.
 
Nie należy dzwonić na numer „112” kiedy zaistniała sytuacja nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia, życia lub mienia lub w innych sytuacjach, takich jak:

        • zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia lub tylko dla zabawy,
        • w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,
        • w celu sprawdzenia czy numer „112” naprawdę działa,
        • w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.),
        • w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg,
        • w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
        • w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,
        • w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzerii, itp., 
        • w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej,
        • w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.



W materiale wykorzystano informacje ze strony:

 

Powrót na górę strony