Wiadomości

Rowerem bezpiecznie do celu odc. 2

Data publikacji 27.05.2020

W kolejnym odcinku poświęconym bezpieczeństwu rowerzystów poruszamy kwestie związane z przygotowaniem roweru do jazdy i obowiązkowym wyposażeniem. Rower tak jak samochód musi być sprawny technicznie i musi posiadać odpowiednie wyposażenie. Właściwie przygotowany do jazdy zwiększa nasze bezpieczeństwo.

Rozpoczynając tematykę związaną z przygotowaniem roweru do jazdy, rozważania należy rozpocząć od wyjaśnienia pojęcia rower. Zgodnie z definicją zawartą w kodeksie drogowym rower to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.


Listę obowiązkowego wyposażenia roweru znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zgodnie z tym rozporządzeniem rower musi być wyposażony (zdj.1):

z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
z tyłu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt;
co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku;

Jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, lub pasa ruchu przez wyciągnięcie ręki pojazd taki musi być wyposażony dwa przednie i dwa tylne światła kierunkowskazu. 
Światła pozycyjne z przodu i z tyłu roweru możemy zdemontować, jeżeli poruszamy się w warunkach, w których nie jest wymagane ich używanie np. w dzień przy dobrej widoczności.Pamiętajmy o odpowiedniej jakości montowanego oświetlenia. Światła pozycyjne i odblaskowe oświetlone przez światła drogowe innego pojazdu w nocy, muszą być widoczne z odległości co najmniej 150 metrów.

Wyjeżdżając w drogę, musimy również sprawdzić stan techniczny swojego roweru. Sprawdźmy ogumienie. Czy bieżnik opon jest prawidłowy, ma odpowiednią wysokość, nie jest nadmiernie zużyty, czy opony nie są popękane, czy mamy odpowiednie ciśnienie powietrza? Prawidłowo napompowana opona nie powinna się uginać o więcej niż 1/3 jej nacisku. Sprawdźmy mocowanie i ustawienie siodełka. Prawidłowa wysokość powinna być taka, że po oparciu stopy na pedale, znajdującym się w najniższym położeniu nasz noga jest lekko ugięta. Skontrolujmy stan hamulców, sprawdzając stan linek, kloców, prawidłowość i skuteczność działania. Nie zapomnijmy również o łańcuchu, który powinien być nasmarowany i odpowiednio naciągnięty. Dostosujmy również do swojego wzrostu ustawienia kierownicy.

Mając już gotowy do jazdy rower, pamiętajmy również o swoim bezpieczeństwie. Choć w Polsce nie ma prawnego obowiązku jazdy na rowerze w kasku, jest to zalecane. W wielu przypadkach osłona głowy uratowała zdrowie, a nawet życie rowerzysty. Prawidłowo i odpowiednio wyposażony rower i kask na głowie zwiększą nasze bezpieczeństwo.

Powrót na górę strony