Tłumaczył się „Immunitetem + 80”
Dla kierowców skręcanie w lewo i zawracanie jest chlebem powszednim, lecz mimo tego wciąż dochodzi do kolizji przy okazji wykonywania tych teoretycznie prostych manewrów. Wyjaśniamy, jak prawidłowo korzystać z sygnalizacji świetlnych, gdyż nie wszyscy kierowcy pamiętają, co mówią o tym przepisy ruchu drogowego.
Wczoraj około godziny 15.55 patrol ruchu drogowego, jadąc ulicą Rybnicką w Jastrzębiu-Zdroju, zauważył jak kierujący fiatem, jadąc lewym pasem ruchu ulicy Pszczyńskiej, zamiast skręcić na skrzyżowaniu w lewo, w ulicę Rybnicą zawrócił na tym skrzyżowaniu, co jest tam zabronione, przez co zmusił innych uczestników ruchu do hamowania. Kierujący nie chciał słuchać policjantki ruchu drogowego, która chciała wytłumaczyć, że przepisy zabraniają takiego zachowania. 79-latek tłumaczył, że posiada „Immunitet + 80” i dlatego on może tak postępować. Mundurowi nałożyli na kierującego mandat, jastrzębianin odmówił przyjęcia. Sprawa ta swój finał znajdzie w Sądzie.
Dla kierowców skręcanie w lewo i zawracanie jest chlebem powszednim, lecz mimo tego wciąż dochodzi do kolizji przy okazji wykonywania tych teoretycznie prostych manewrów. Wyjaśniamy, jak prawidłowo korzystać z sygnalizacji świetlnych. Brak wzajemnego zrozumienia kierowców i luki w znajomości przepisów ruchu drogowego skutkują wieloma problematycznymi sytuacjami podczas najzwyklejszego skręcania w lewo na skrzyżowaniu albo zawracaniu. Kierowcom najwięcej problemów sprawia to drugie – często nie wiedzą, na których skrzyżowaniach mogą, a na których nie mogą zawrócić oraz w jakich miejscach odgórnie obowiązuje zakaz zawracania. Gdzie nie można zawracać? Należy zapamiętać, że wykonywania manewru zawracania przede wszystkim zakazuje namalowana na jezdni linia ciągła i, oczywiście, odpowiedni znak. Poza tym kategoryczny zakaz zawracania obowiązuje w następujących miejscach na drodze:
• w tunelu
• na moście
• na wiadukcie
• na autostradzie
• na drodze ekspresowej (poza skrzyżowaniami)
• na przejściu dla pieszych.
Kolejną kwestią są strzałki umieszczone na sygnalizacji świetlnej. Jeżeli wyznaczają jeden kierunek (w lewo/prawo/prosto), na tym skrzyżowaniu nie możemy zawrócić. Na wykonanie tego manewru zezwala dopiero dodatkowa strzałka w dół. Poza tym nie wolno zawracać w miejscach ograniczonej widoczności, na drogach gdzie pojazdy rozwijają dużą prędkość, na ruchliwych ulicach w mieście i w innych sytuacjach mogących stworzyć potencjalne zagrożenie dla współużytkowników dróg.
PRZYPOMINAMY:
S-1 Sygnalizator podstawowy
Sygnały świetlne, nadawane przez sygnalizator S-1 oznaczają: Sygnał zielony-zezwolenie na wjazd za sygnalizator; Sygnał zielony nie zezwala na wjazd za sygnalizator, jeżeli: ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom, ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego. Sygnał żółty-zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony; Sygnał czerwony-zakaz wjazdu za sygnalizator; Sygnał czerwony i żółty nadawane jednocześnie-zakaz wjazdu za sygnalizator; sygnały te oznaczają także, że za chwilę zapali się sygnał zielony. Sygnalizator używany poza skrzyżowaniem do kierowania ruchem na zwężonym odcinku drogi może nadawać sygnały o dwóch tylko barwach-zielonej i czerwonej.
S-2 Sygnalizator z warunkowym zezwoleniem na skręt
Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom. Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
S-3 Sygnalizator kierunkowy
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. Sygnalizatory kierunkowe S-3 nadające sygnały przeznaczone tylko dla pojazdów skręcających w lewo mogą nie być umieszczone po prawej stronie drogi.