Wiadomości

Liczy się każda minuta! Co to jest tunel ratunkowy?

Data publikacji 17.11.2017

Korytarz ratunkowy to umowny pas ruchu przeznaczony dla pojazdów uprzywilejowanych czyli policji, straży pożarnej, karetki pogotowia ratunkowego ale także dla służb autostradowych, a nawet lawet i pozostałych służb, których jest jak najszybsze udrożnienie korku. Wielu kierowców nadal nie wie jak zachować się w tej sytuacji. Pojazd z włączonymi sygnałami dźwiękowymi budzi w nich popłoch. Widzisz pojazd uprzywilejowany – pozwól mu możliwie szybko przejechać!

Wielu kierowców nadal nie wie jak zachować się w sytuacji, kiedy widzi pojazd z włączonymi sygnałami dźwiękowymi i świetlnymi. Taki pojazd budzi w kierowcach niejednokrotnie popłoch. Dlatego apelujemy do kierowców!

Widzisz i słyszysz karetkę, radiowóz, pojazd uprzywilejowany – pozwól możliwie szybko przejechać!

Najprostszym sposobem jest utworzenie tak zwanego tunelu ratunkowego. Starajmy się jak najszybciej zjechać do lewej lub prawej krawędzi jezdni. Ułatwi to bezkolizyjny przejazd bez konieczności ciągłego hamowania przez kierowcę karetki lub innego pojazdu uprzywilejowanego.

Jesień to trudny okres zarówno dla kierowców jak i pieszych. W tym czasie pogoda jest zmienna. Na drogach jest ślisko, co wydłuża drogę zatrzymania pojazdów. Szybciej zapadający zmrok również wpływa niekorzystnie na komfort i bezpieczeństwo podróżowania i na naszą sprawność psychofizyczną. Niestety, w tym okresie dochodzi do większej ilości wypadków. Policjanci, strażacy, ratownicy, medyczni często wyjeżdżają do zdarzeń drogowych na trasach wyjazdowych z Jastrzębia. By dotrzeć do celu muszą się jednak przebić przez miejskie korki.

Apelujemy by kierowcy z rozsądkiem zachowywali się na drodze. Nagłe hamowanie, zatrzymanie pojazdu w miejscu i tym samym tamowanie przejazdu nie należy do rzadkości. Nie mamy nawyków spokojnego, bezpiecznego zjechania na bok.

Liczy się każda minuta!


Najważniejsze podczas wypadku jest jak najszybsze udzielenie pomocy ofiarom, czyli im szybciej służby ratownictwa dotrą na miejsce zdarzenia tym szanse na przeżycie osób poszkodowanych są większe - nawet o połowę! Często też bywa tak, że jak dotrą szybko to tego kogoś da się uratować, a w przeciwnym razie można czekać już tylko na karawan.

Jeżeli jezdnia jest jednokierunkowa dwupasowa to będąc na lewym pasie należy dojechać, zbliżyć się maksymalnie do lewej strony. Jeżeli podczas zatoru jesteśmy na prawym pasie to zbliżamy się maksymalnie do prawej strony.


Co zrobić w przypadku gdy jezdnia ma więcej niż dwa pasy?

Przede wszystkim zawsze należy pamiętać, że korytarz ratunkowy powinien przebiegać z prawej strony aut stojącym na skrajnym lewym pasie - reszta aut, na kolejnych pasach daje ostro pod prawą krawędź jezdni. Aby to łatwiej zapamiętać - coś jakby lewy jest tylko jeden pas a reszta to prawe pasy. Lewy do lewej, a prawe do prawej krawędzi - pas ratunkowy pomiędzy.

Ponadto przypominamy, że kierujący podczas jazdy w każdym momencie ma obowiązek zachowywać ostrożność. Do tej zasady ma również zastosowanie takie zachowanie kierującego, aby również słyszał sygnały nadawane z zewnątrz przez kierujących innymi pojazdami (sygnał ostrzegawczy – klakson lub sygnały ostrzegawcze pojazdów uprzywilejowanych).
 

Powrót na górę strony